Rabu, 3 Ogos 2016

Top 5 Aircrafts(jet Pejuang) Terpantas Di Dunia


Bell x-2 starbuster

The Bell X-2, digelar sebagai Starbuster. Tidak seperti pesawat lain dalam senarai kami, ini adalah pesawat penyelidikan. Namun begitu, ia layak untuk dipertimbangkan sebagai sebahagian daripada pesawat terpantas di dunia. Tujuannya adalah untuk menemui kesan terbang dalam lingkungan Mach 2-3.
Dibangunkan pada tahun 1945. Ia bangnkan menggunakan enjin roket. Tujuannya adalah untuk menyelidik masalah pemanasan aerodinamik biasa yang boleh berlaku semasa penerbangan halaju tinggi. pesawat ini tidak dibangunkan dalam tempoh masa yang singkat. Sebaliknya, ia mengambil sedikit masa kerana keperluan untuk bahan-bahan tahan suhu dan teknologi yang boleh memenuhi keperluan pesawat khusus ini. Ia adalah yang pesawat pertama Amerika Syarikat yang dibuat menggunakan enjin roket.
Terdapat hanya dua Bell X-2 dibina dalam sejarah. ia menyediakan penyelidik dengan data yang diperlukan untuk membangunkan pesawat yang kita nikmati hari ini. Malah, satu-satunya masalah yang mereka hadapi kerana mereka menghampiri Mach 3 adalah kestabilan dan kawalan pesawat.



Mikoyan MiG-25

Atau dikenali sebagai Foxbat, ia adalah antara pesawat tentera yang paling laju pernah dibuat. Ia adalah satu contoh teknologi pesawat unggul Soviet. Ia adalah pesawat yang jarang dibuat yang menggunakan reka bentuk keluli tahan karat. Prototaip pertama dibuat di udara dengan tahun 1964. Selepas beberapa tahun, ia memasuki perkhidmatan pada tahun 1970. Kelajuan bahagian operasi MiG-25 adalah pada Mach 2.85.
Selain daripada disifatkan sebagai antara pesawat terpantas di dunia, ia mampu membawa senjata api yang sangat banyak,dan mempunyai radar super untuk peluru berpandu.



Lockheed YF-12

Lockheed YF-12 merupakan pemintas direka untuk Tentera Udara Amerika Syarikat. reka bentuk keseluruhan adalah berdasarkan  pesawat peninjau rahsia Lockheed A-12. Apa yang membuatkan  pesawat ini nampak hebat adalah keupayaan pesawat ini terbang dengan kelajuan 2,000 batu per jam.
prototaip pesawat ini tidak pernah menjalani pengeluaran besar-besaran . Hanya terdapat tiga buah pesawat YF-12  telah dibuat. Setiap kos sekitar $ 15 hingga $ 18 juta. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh menafikan kepentingan pesawat ini dalam tentera. Ia membuka jalan untuk pesawat yang lebih baik seperti SR-71 untuk menyerang. Pesawat ini boleh mencapai 3,2 mach di 74,000 kaki.



Lockheed SR-71 Black Bird

Lockheed SR-71 Blackbird dianggap sebagai pesawat peninjau yang beroperasi di bawah AS. Ia telah dibangunkan berdasarkan reka bentuk Lockheed A-12 pada 1960-an. Matlamatnya adalah untuk menangani ancaman udara. Satu lagi perkara mengenai Lockheed SR-71 adalah reka bentuk untuk mengurangkan keratan rentas radar untuk menggelakan ia mudah di kesan radar.
Pesawat ini hanya di keluarkan dalam jumlah yang kecil. Malah, hanya 32 pesawat model ini pernah digunakan. Malangnya, 12 telah musnah  kerana terlibat kemalangan. pesawat ini telah dihentikan operasinya pada tahun 1966. Terbang dengan kelajuan Mach 3+, ia adalah layak digelar sebagai satu daripada pesawat terpantas.



North American X-15

Dengan kelajuan maksimum Mach 6.72 atau sekitar 4520 batu per jam, ia tidak menghairankan bahawa pesawat hipersonik ini dianggap yang paling cepat di dunia. Ia adalah satu eksperimen pesawat roket berkelajuan berkuasa tinggi yang diperkenalkan pada 1959. penerbangan daripada Amerika Utara X-15 telah dibuat melebihi ketinggian 80 kilometer, dengan itu mereka telah diklasifikasikan sebagai pesawat angkasa.

X-15 menjalani evolusi. Sebagai contoh, penerbangan pertama pesawat, ia dibangunkan menggunakan enjin dua roket. Kemudian , ia berkembang  menggunakan enjin XLR99 roket tunggal yang menggunakan alcohol etil dan cecair nitrogen.


EmoticonEmoticon