Rabu, 26 Mei 2021

5 Senjata sci-fi Yang sukar di percayai yang sudah wujud

5)Insect Drones
Insect Drones

Pemikiran bahawa serangga boleh bekerja untuk CIA atau Kremlin kedengaran cukup gila tetapi ada mungkin beberapa tempat di luar sana yang anda tidak tahu kewujudannya wujud. Serangga adalah antara senjata sci-fi yang telah ada dan boleh pergi di mana di mana sahaja , ia boleh pergi ke medan perang mencari mangsa atau dalam suasana gempa bumi melanda. Juga insect drones  boleh melakukan jenis pekerjaan mata-mata(pengintipan) yang manusia tidak oleh melakukannya, seperti mengintip bilik persidangan rahsia dan penstriman keseluruhan mesyuarat itu tanpa dapat dikesan, atau mencari tahu tempat pengganas yang bersembunyi jauh di dalam hutan.


4)Invisibility Cloaks
Invisibility Cloaks

Tentera AS telah lama menggunakan alat Harry Potter ini,jubah halimunan yang membolehkan seorang tentera menyelinap masuk dan keluar dari medan perang aktif tanpa di kesan oleh musuh, menyelinap masuk bangunan di mana pemberontak menawan orang tebusan dan juga menyelinap ke dalam tempat rahsia.
University of California San Diego (UCSD) profesor Boubacar Kante dan pasukannya mencipta "dielektrik jubah permukaan meta", bahan yang berfungsi dengan memanipulasi gelombang elektromagnetik seperti cahaya yang boleh dilihat serta gelombang radio, seperti yang digunakan dalam sistem radar. Jubah Halimunan adalah antara 5 senjata yang sangat sukar di percayai  sci-fi yang sudah wujud. Bahan yang terdiri daripada teflon dan seramik menjadikannya murah untuk dihasilkan berbanding teknologi cloaking kompetitif. Kerana keupayaannya untuk menyerakkan gelombang elektromagnet, bahan yang boleh digunakan untuk memudahkan pergerakan objek dari radar atau mata manusia, hanya pada satu-satu masa. Ia dijangka akan digunakan tidak lama lagi oleh tentera kerana sifat murah dan ringan.


Force Fields

ini merupakan satu senjata yang menggunakan konsep Star Wars .sistem pertahanan yang direka untuk melindungi manusia dan kenderaan tentera dari gelombang kejutan yang terhasil daripada letupan, seperti yang IED,serpihan bahan letupan, peluru berpandu kecil RPG atau roket. Ia tidak melindungi daripada kesan langsung, sebaliknya ia melindungi sasaran dari gelombang kejutan yang terhasil selepas letupan.

Sistem ini menggunakan perisai elektromagnet plasma (poket udara super panas) dihasilkan melalui laser, gelombang mikro dan lengkok elektrik voltan tinggi. gelombang kejutan dan serpihan adalah punca utama kematian dan kerosakan alat tentera, ini adalah satu penyelesaian yang bagus untuk melindungi aset.


Nanobots

Amerika Syarikat melalui Jabatan Pertahanan dan bahagian penyelidikan berteknologi super tinggi bahagian penyelidikan sulit DARPA,dilaporkan terlibat dalam pembuatan robot bersaiz nano melalui program ElectRx, iaitu robot nano ini boleh disuntik ke dalam tubuh manusia masuk ke dalam aliran darah melalui jarum suntikan untuk memantau, mengesan dan juga merawat orang yang mengalami penyakit tertentu. projek DARPA adalah salah satu senjata sci-fi yang telah ada dan bertujuan untuk penyakit tidak boleh dirawat dengan kaedah konvensional seperti sakit kronik, penyakit keradangan dan gangguan tekanan selepas trauma.

nano bots ini sangat pintar "mengesan saraf anda yang bermasalah" dan merangsang kawasan-kawasan tertentu badan anda untuk menyembuhkan anda daripada penyakit tertentu. Satu hari  bots bijak inimungkin dapat membantu kita menyembuhkan diri kita dari dalam dan dapat mengelakan kita menjalani pembedahan yang menyakitkan.


Cyborgs

Walaupun kita bercakap mengenai cyborg antara senjata sci-fi yang telah ada, kami tidak bermaksud setengah manusia, setengah-mesin makhluk Frankenstein kita dapati dalam filem, dengan kekuatan luarbiasa dan senapang bermunculan setiap bahagian badan. Sebaliknya cyborg yang seolah-olah menjadi realiti masa depan adalah lebih halus, dapat dengan mudah menghubungkan minda mereka dan cip komputer, mendapatkan maklumat dengan cepat dan kemungkinan lain yang mungkin tidak disangka. program yang sedang diperkatakan adalah program NESD atau Neural Engineering Sistem Reka Bentuk. Pada asasnya matlamatnya adalah untuk membangunkan cip bionik implan yang membolehkan antara muka yang lancar otak manusia yang menghubungkan berjuta-juta neuron, dan rangkaian komputer.


 menghubungkan cip dengan berjuta-juta neuron. Ini boleh membantu pejuang perang dengan menambah deria penglihatan mereka, bau dan pendengaran, dan membolehkan  seorang lelaki biasa melihat maklumat dari seluruh dunia apabila ia mahu. Ia mungkin membolehkan kita untuk berhubung dengan otak seseorang tanpa bersua muka. Kemungkinan yang tidak berkesudahan dan ini boleh menjadi langkah seterusnya dalam evolusi manusia, atau boleh menyebabkan beberapa malapetaka yang sangat besar jika kita dapat memanipulasi minda, hanya masa akan terungkap keupayaan teknologi ini dan faedah-faedahnyaa.xnxx


EmoticonEmoticon