Jumaat, 29 Julai 2016

5 Keajaiban Dunia Yang Sangat Menakjubkan

5)Machu picchu

Machu picchu


Machu Picchu adalah pra Columbian, Inca tapak empayar agung yang terletak hampir 8000 kaki di atas paras laut. Tapak ini terletak di rabung gunung di atas lembah Urubamba di Peru. Bandar ini juga dikenali sebagai "bandar hilang Inca" itu. Machu Picchu dibina sekitar 1450, pada kemuncak Empayar Inca. Ia ditinggalkan hanya lebih 100 tahun kemudian, pada tahun 1572, ia di temui oleh penjelajah Sepanyol Conquest.

Machu Picchu telah diisytiharkan Tapak Warisan Dunia UNESCO pada tahun 1983. Pada tahun 2007, ia telah dipilih sebagai salah satu daripada New Seven Wonders of the World .


4)Taj mahal of agra
Machu picchu

Ia telah dibina oleh pemerintah Mughal terkenal Shah Jahan untuk mengenang isteri tercinta beliau Mumtaz Mahal. The Taj Mahal dianggap sebagai contoh terbaik seni bina Mughal dan diiktiraf secara meluas sebagai "permata seni Islam di India". Ia adalah salah satu struktur yang paling terkenal di dunia dan simbol sejarah yang kaya di India. The Taj Mahal menarik lebih daripada 3 juta pengunjung setahun. Pada tahun 2007 ia telah diisytiharkan sebagai 10 Keajaiban Dunia. 

3)Cristo redentro statue
Cristo redentro statue

Ia adalah  patung Art Deco terbesar di dunia dan patung terbesar ke-5 Yesus di dunia. Satu simbol agama Kristian di seluruh dunia, patung itu juga telah menjadi ikon budaya kedua-dua Rio de Janeiro dan Brazil, dan disenaraikan sebagai salah satu daripada New Seven Wonders of the World. Ia diperbuat daripada konkrit bertetulang dan soapstone, dan telah dibina di antara tahun 1922 dan 1931.

2)Petra
Petra

Ia merupakan bandar arkeologi Jorden yang terkenal dengan seni bina dan sistem air saluran batu-potong . Nama lain untuk Petra adalah City Rose kerana warna batu berwarna merah. Di bangunkan pada 312 SM sebagai ibu kota orang Nabatea Arab, ia adalah simbol Jordan. Ia terletak di lereng Jebel al-Madhbah dalam besen antara gunung yang membentuk sayap timur Arabah (Wadi Araba), lembah besar berjalan dari Laut Mati ke Teluk Aqaba.

Petra telah di nobatkan sebagai New 7 Wonders of the World pada tahun 2007. Ia merupakan tarikan pelancong yang  paling dikunjungi  diJordan dan salah satu daripada "Tempat wajib pergi sebelum mati"
.
1)The great wall of china
Petra


Dianggap sebagai salah satu New Tujuh Keajaiban dunia, Tembok Besar China telah dibina 7 SM abad. Ia adalah satu siri kubu dibina untuk melindungi negeri-negeri Cina dan empayar terhadap serbuan dan serangan-serangan orang pelbagai kumpulan nomad Eurasia Steppe.


EmoticonEmoticon