Ahad, 28 Ogos 2016

5 Makanan Hidup Yang Menakjubkan Di Dunia


Jumiles Dan Chumiles Tacos

Ini adalah pepijat yang berbau busuk, dan akan dimakan hidup-hidup dalam hidangan. Chumiles adalah lebih kecil daripada Jumiles, dan mempunyai rasa yang lebih kuat daripada Jumiles. Kedua-duanya adalah sangat tinggi dengan  iodin. Mereka biasanya didapati hidup di bawah batu, dan adalah makanan istimewa khas di Mexico, terutamanya di rantau Taxco .Hidup, mereka sering dimakan hidup dalam taco, dengan salsa, guacamole atau sos lain untuk mengelakan mereka dari berjalan keluar dari plat.



Noma Salad

Denmark Noma, salah satu daripada 50 restoran terbaik di dunia, seolah-olah banyak diilhamkan oleh amalan memakan semut, dan telah melangkah ke tahap yang baru dengan tarap hidangannya, dengan berharga $ 300 satu hidangan salad semut. Semut dibekukan supaya mereka bergerak perlahan, dan mereka menggantikan croutons untuk menambah tekstur rangup untuk salad. Semut merangkak di seluruh daun salad kamudian dimakan begitu sahaja ,kononnya rasa seperti serai dan kayu manis.



Drunken Shrimp

kira-kira sepuluh  ekor udang dihidangkan dengan semangkuk Baijiu,kuah yang mempunyai kira-kira 40-60% kandungan alkohol. pemakan harus  'menangkap' udang hidup yang beranag dalam kuah baijiu kerana mereka melompat-lompat dalam kuah itu. Udang  boleh  bergerak walaupun ketika ditelan, sehingga mereka dikunyah mati di dalam mulut.



Odori Ebi

Satu lagi hidangan udang, ini makanan istimewa sashimi Jepun mengandungi  udang kecil, dan dimakan dalam satu hidangan .udang yang telah dibuang kulit, dan kepala kadang-kadang dibuang.  digoreng dan dihidangkan dengan cekap dan cepat agar kaki  udang masih boleh bergerak walaupun sudah di goreng.



Casu marzu

Casu Marzu, diharamkan di  satu-satunya  tempat di mana ia dibuat. Sebabnya: ulat, melompat setinggi 6 inci.keju sengaja di biarkan terdedah dan di biarkan keju bertelur di dalamnya,setelah  telur keju itu menatas menjadi ulat,ia sudah boleh di makan.




EmoticonEmoticon