Selasa, 4 Februari 2020

10 Hadiah Termahal di Dunia

Cinta telah memelihara dunia; Cinta juga menjadikan anda memberi hadiah yang paling mewah kepada seseorang yang anda sayangi, boleh jadi pasangan anda, rakan anda, anak-anak atau ibu bapa anda. Orang ramai lebih berbelanja untuk membeli hadiah untuk orang yang tersayang. Sejarah adalah saksi fakta ini. Berikut adalah senarai hadiah paling mahal di dunia, dari yang paling mahal hingga yang paling mahal.
10. Tas Victoria Beckham 
David Beckham telah memberikan hadiah Victoria Beckham yang jarang ditemui dengan beg bertabur berlian yang hanya tiga kali setahun. Himalayan Silver, nama untuk beg tangan ini, adalah hadiah Krismas daripada David Beckham untuk isteri tercinta. Beg ini diperbuat daripada kulit buaya putih halus dan mempunyai 3 karat berlian pada kunci. Victoria Beckham mempunyai beberapa beg tangan buatan tangan yang berbakat dengan pereka berbakat suaminya, bernilai lebih daripada USD $ 3 juta.
Harga: 1 beg dari Beckham sekitar USD $ 129,000, / Rp. 1.16 milyar

9. Cincin Tunangan Beth Ostrosky dari Howard Stern 


Radio Sirius Howard Stern Hobby Stern merancang cincin pertunangan 5.2 karat zamrud yang diberikan kepada teman wanitanya, Beth Ostrosky pada Hari Valentine 2007. Pasangan itu berkahwin pada 3 Oktober, 2008. Cincin Ostrosky baru-baru ini menduduki tempat ke-2 dalam senarai cincin pertunangan selebriti terbesar , dengan kedudukan nombor 1 yang diambil oleh cincin berkilat 6-karat Rebecca Romijn yang diberikan oleh pelakon Jerry O'Connell.
Harga: Cincin ini bernilai lebih dari $ 250,000.

8. Hadiah dari Raja Abdullah untuk Obama 

Raja Abdullah Saudi Arabia membuat persembahan kerjasama dan keanggunan dengan memberikan nilai USD 300,000 kepada Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, dalam bentuk hiasan buku yang jarang berlaku dan barang-barang lain, pada tahun pertama presiden. Hadiah raja ini melebihi batas normal kesopanan. Ini dianggap sebagai hadiah paling mahal yang diberikan oleh seorang penguasa kepada yang lain pada zaman sekarang.
Di antara hadiah mewah ini adalah satu set permata mewah bernilai AS $ 190,000, termasuk batu Ruby dan perhiasan berlian, bernilai USD 132,000.
Hadiah lain dari King Abdullah adalah perhiasan marmar yang dihiasi dengan pokok palma kecil dan unta emas, anting berlian untuk anak perempuan Presiden bernilai $ 7,000 setiap satu, dan jam tangan tembaga Jaeger-LeCoultre.
Harga: Jumlah nilai semua hadiah dari Raja Abdullah kepada Presiden Obama, isteri Obama dan dua orang anak perempuan adalah lebih dari 300,000 USD dolar.

7. Patung Liberty

Patung Liberty yang berdiri sebagai tanda menyambut di pinggir New York memperingati persahabatan antara Perancis dan Amerika. Direka oleh pereka terkemuka Bartholdi, Patung Liberty setinggi 151 meter, dan berdiri untuk kemerdekaan, keadilan dan kebebasan. Patung itu adalah hadiah kepada Amerika Syarikat dari rakyat Perancis. ini adalah Libertas, dewi Rom kebebasan yang membawa obor dan tablet batu yang menggambarkan Perisytiharan bertulis Kemerdekaan Amerika. Rantai yang patah terletak di kakinya, yang menunjukkan pemecahan rantai perhambaan dan penaklukan.
Harga: Pembinaan kos US $ 530,300. Yuran asas adalah sekitar $ 280,000, yang sebahagian besarnya disumbangkan oleh masyarakat Amerika.

6. Permata Taylor-Burton

Elizabeth Taylor diberikan banyak hadiah mahal oleh bekas suaminya, Richard Burton. Walau bagaimanapun, pada tahun 1972, Burton menerima hadiah ulang tahunnya yang ke-40 yang melampaui semua hadiah lain. 69.42 berlian berbentuk pir berbentuk karat berasal dari batu kasar yang terdapat di Afrika Selatan. Cartier menghargai perhiasan berlian ini untuk USD $ 1,050,000. Berlian "Taylor-Burton" dipaparkan oleh Cartier di New York dan Chicago walaupun selepas dijual kepada Burton. Elizabeth Taylor melelongkan berlian seharga $ 5 juta pada tahun 1978. Nilai berlian sekarang tidak diketahui.
Harga: berlian Burton Taylor melebihi USD 5 juta.

5. Cincin Beyonce Knowles

Penyanyi Beyonce Knowles menerima berlian sempurna 18-karat yang diletakkan di platinum, yang kini bernilai lebih daripada $ 5 juta. Direka oleh Lorraine Schwartz, cincin ini adalah salah satu jenis yang diinsuranskan untuk jumlah yang sama. Pereka yang sama telah membuat reka bentuk untuk Christina Aguilera, Jessica Simpson dan Jennifer Lopez. Tetapi Beyonce, juga mempunyai cincin tiruan $ 5,000 yang dia gunakan di khalayak ramai, untuk keselamatan.
Harga: Rapper Jay-Z membayar $ 5 juta untuk berlian 18 karat untuk isterinya Beyonce

4. Patung Roman Abramovich
Patung ini dibuat oleh pengukir Swiss Alberto Giacometti dan dipanggil "Femme de Venise". Seorang ahli yang paling kaya di dunia, Roman Abramovich membayar kira-kira $ 14 juta pada patung gangsa untuk teman wanitanya. Selain itu, jutawan ini juga telah menghabiskan $ 60 juta sebulan membeli seni mahal untuk teman wanitanya. Lain-lain hadiah tidak kurang mahal termasuk sebuah vila di Colorado dan dua lukisan oleh Lucian Freud dan Francis Bacon seharga $ 120 juta.
Harga: Kos patung itu adalah sekitar $ 14 juta.
3. Berlian Orlov 
Permaisuri Rusia Ratu Catherine memberikan hadiah mewah  pada Grigory Count Orlov, seorang komandan militer.Dia menghadiahkan 800 budak, membangun sebuah istana megah untuknya, dan dia negara bagian Gatchina dekat St Petersburg yang juga dihadiahkan padanya. Sebagai imbalannya, Count memberikan berlian unik yang besarnya separuh telur merpati, pada 1798. Berlian bernama Orlov dan dimasukkan ke dalam tongkatnya. Orlov dianggap tak ternilai harganya, .Berlian Orlov beratnya 198,62 karat dan berwarna biru-hijau.
Harga berlian Orlov 400.000 Rubel Rusia pada tahun 1798, tapi entah di masa ini

2. Permata Kohinoor

Awalnya ditemukan di Andhra Pradesh di India beberapa abad lalu, Kohinoor dianggap sebagai berlian terbesar yang pernah ditemukan.Seiring waktu, berlian ini milik harfiah raja yang memerintah India, sebelum akhirnya jatuh ke tangan Inggris.Inggris mengalahkan Maharajah Dhulip Singh dari Punjab, seorang keturunan raja besar Ranjit Singh dan mengklaim Kohinoor sebagai rampasan perang.  Namun, kemudian diatur bahwa berlian harus diberikan kepada Penguasa monarki Inggris, Ratu Elizabeth, oleh Maharajah Dhulip Singh sendiri.  Itu sebenarnya adalah hasil penaklukan, tapi catatan sejarah menulisnya sebagai hadiah.
Hari ini, satu once 186 1 /16 karat berlian adalah kurang dari setengah ukuran aslinya. Pada satu titik, Kohinoor menghargai berlian itu senilai dengan biaya pemeliharaan separuh dunia dalam sehari.
Harga : Karena nilai moneter berlian  Kohinoor tidak pernah didokumentasikan sampai hari, kita tidak memiliki petunjuk  yang jelas untuk menentukan harganya. Berlian ini dianggap tak ternilai harganya.
Namun, Reinkarnasi berlian Kohinoor adalah bagian paling penting dari permata untuk mahkota penguasa kerajaan Inggris, yang bernilai total saat ini adalah antara 10 miliar sampai 12.7  Milyar poundsterling
Karena Kohinoor adalah titik fokus utama dari koleksi ini, nilai dari berlian itu sendiri harus dalam miliaran poundsterling.

1. Taj Mahal

Taj Mahal yang indah ini telah dikatakan selama berabad-abad sebagai perwujudan abadi dari cinta sejati.
Struktur menakjubkan dibangun seluruhnya dari marmer putih dan merupakan pemandangan yang fantastis tatkala dilihat di bawah sinar bulan.Dibangun oleh Kaisar Shah Jahan untuk merayakan cintanya kepada istrinya tercinta Mumtaz , Taj Mahal merupakan bukti bisu pembuktian seseorang untuk pengabdian dan cintanya.Mumtaz Mahal, seorang putri Persia adalah salah satu cinta sejati Kaisar Shah Jahan. Dia meninggal ketika dia masih 39 tahun saat melahirkan anak ke-14 . Kematiannya lalu menghancurkan hati sang kaisar, yang membangun monumen ini , sebuah makam yang lebih indah daripada yang pernah ada sebelumnya, untuk menghormati keinginan terakhirnya.
Konstruksi dimulai tahun 1632 dan butuh waktu 22 tahun ,20.000 pekerja dan pengrajin untuk menyelesaikan makam raksasa ini.
Harga : Total biaya untuk membangun monumen besar ini diperkirakan sekitar 32 juta Rupee India pada waktu itu (1653)


EmoticonEmoticon