Selasa, 4 Februari 2020

5 Bandar Raya Dunia yang Terancam Tenggelam

Ancaman banjir, penenggelaman tanah dan peningkatan air laut adalah ancaman kepada beberapa bandar utama di dunia. Tidak mustahil jika dalam 20 hingga 80 tahun akan datang terdapat sebuah bandar yang akan hilang dari peta bumi.

Pertimbangkan 5 bandar dunia berikut yang terancam tenggelam.

1. Bangkok
Menjelang 2100, Bangkok dijangka menjadi Atlantis kedua. Ibukota Thailand tenggelam akibat beberapa faktor, termasuk perubahan iklim akibat kesan rumah hijau, kenaikan paras laut, hakisan pantai dan perubahan tanah.

Ramalan itu telah dinyatakan oleh ketua Pusat Amaran Bencana Kebangsaan Thailand Smith Dharmasaroja. Dengan beberapa pihak, ramalan Smith dianggap serius. Sebelum ini dia telah meramalkan kewujudan Tsunami di sekitar Lautan Hindi pada tahun 2004.

Di samping itu, lokasi bandar yang 1.5 meter di bawah paras laut menyebabkan Bangkok sentiasa mengalami banjir setiap tahun.

 
2. Ho Chi Minh City
Salah satu bandar di Asia Tenggara yang berada dalam bahaya tenggelam ialah Kota Ho Chi Minh. Setiap tahun, ketinggian banjir naik setinggi 2 sentimeter.
 
3. Shanghai 
Struktur tanah yang pada asalnya merupakan kawasan paya yang kemudian diisi dengan bangunan pencakar langit, menyebabkan permukaan tanah Shanghai menurun sebanyak setengah inci setiap tahun.

Bangunan pencakar langit adalah kesan melonjak penduduk Shanghai. Pada tahun 2001, penduduk bandar yang terletak di mulut Sungai Yangze berjumlah 20 juta orang.

 
4. Mumbai
Pada tahun 2008, Kelompok aktivis Greenpeace memperkirakan, pada tahun 2100, kota Mumbai akan tenggelam oleh air laut. Naiknya air laut hingga 5 meter disebabkan oleh mencairnya es kutub.

Dalam laporan yang berjudul ‘Iklim Migran di Asia Selatan’ Greenpeace mencairnya es kutub disebabkan oleh meningkatnya suhu bumi hingga 4-5 derajat karena pemanasan global.

 
5. Jakarta
Di samping lokasi geografi di bawah paras laut, keperluan untuk air bawah tanah yang tinggi disyaki menjadi salah satu penyebab tenggelam tanah besar Jakarta. Peningkatan populasi adalah sebab utama keperluan air tanah. Dalam 20 tahun akan datang, dianggarkan penduduk di ibu negara akan meningkat kepada 40 juta.

Pakar hidrologi dari Belanda, JanJaap Brinkman menjelaskan, jika proses penyedutan air yang terus dilakukan tidak segera dihentikan, pada akhir abad, Jakarta akan tenggelam.xnxx

"Jika pengekstrakan (penyedutan) air tanah tidak segera dihentikan, pada akhir abad ini, Jakarta akan tenggelam hingga kedalaman lima hingga enam meter," katanya seperti dikutip oleh theatlanticcities.com.


EmoticonEmoticon